Tuesday, March 16, 2010

favoritförfattare

om jag skulle lista de författare som jag läser mest av just nu (läs: sedan några år tillbaka fram tills nu, idag) och vars nya och gamla böcker jag har en ambition att (köpa! och) läsa, så skulle listan se ut såhär:

Ursula LeGuin
Sheri S Tepper
Marge Piercy
Suzette Haden Elgin
Octavia E. Butler
Denise Mina
Joanna Russ

efter lite funderande lägger jag nog till Margaret Atwood här också, men hon hamnar precis på gränsen. har inte läst så många böcker än, fast vill och kommer, men de ligger längre ner, prioriteringsmässigt, än alla andra på listan.

vad har nu dessa författare gemensamt? jag tar listan en gång till (med lite inklippt info från wikipedia):

Ursula LeGuin (born October 21, 1929)
Sheri S Tepper (born July 16, 1929)
Marge Piercy (born 31 March 1936)
Suzette Haden Elgin (born in 1936)
Octavia E. Butler (June 22, 1947 – February 24, 2006)
Denise Mina (born 1966)
Joanna Russ (born February 22, 1937)
Margaret Atwood (born November 18, 1939)

Octavia E. Butler är tyvärr död, och Denise Mina är rätt ung, men bortsett från dem så är alla gamla tanter nu! jag skiter fullständigt i hur gamla de är (det är snarare imponerande att de flesta av dem fortfarande skriver och ger ut böcker, och att de fortfarande är radikala och feministiska) OM det inte vore för det enkla faktum att deras ålder betyder att de förmodligen inte kommer hinna skriva så många böcker till. deras böcker kommer snart ta slut.. och när de gör det, kommer det ALDRIG MER komma en ny bok skriven av LeGuin, eller Tepper, eller Piercy. ALDRIG.

det känns redan tomt.

No comments: