Tuesday, December 09, 2008

max barry förlåten

det här inlägget mötte mig när jag öppnade google reader en morgon förra veckan: http://www.maxbarry.com/2008/11/30/news.html.
därmed är allt jag skrev i förra inlägget om max barry glömt och förlåtet. jag kanske inte älskar company, men vem bryr sig?

inlägget påminner så mkt om en annan text, skriven av en svensk skribent/författare, men jag kan inte alls komma på vem eller vilken bok den var introduktion till. jag har en minnesbild av att jag stod på akademibokhandeln, vid genusvetenskapsböckerna, när jag läste texten och det måste varit ungefär tre år sen. texten går ut på att skribenten tidigare sett feminister som partydödare osv, men så fick han en dotter och då gick det plötsligt upp för honom hur snedvridet och orättvist samhället är. skulle hans dotter få mindre valmöjligheter bara för att hon var en flicka? hell no! jag är inte ens säker på att det var en introduktion, men min hjärna säger det, och att det var ngn annan som skrivit boken. ngn som känner igen texten och vill rädda mig från att bli galen? jag kan inte släppa det.

1 comment:

jenny said...

mm, det är introduktionen till linda skugges krönika-samling "akta er killar här kommer gud och hon är jävligt förbannad". tänk mitt minne funkar ibland ;)

btw. får jag länka till dig?