Monday, November 24, 2008

company (max barry)

när jag läst ngt kapitel i spook country slog det mig att jag ju fick hem company (max barry) för ngra veckor sedan, en bok som jag längtat efter att läsa ända sen jag läste sista sidan i jennifer government för längesen och inte ens visste ifall max barry skulle skriva ngn mer bok. nu är hälften läst, och jag måste erkänna: jag är superbesviken! mina förväntningar var nog lite orättvist höga, men jag var övertygad om att jag iaf skulle tycka company var rolig. max barry _är_ rolig. jag brukar läsa hans blogg och skratta högt framför datorn. ett tag, för ngt år sedan när han skrev inlägg ofta, brukade jag sitta och återberätta dem för jenny för att jag inte ville att hon skulle gå miste om hans träffsäkerhet, och även under mina egna återberättelser tyckte jag fortfarande det var lika roligt. men hur mkt jag än försöker, så är company inte så rolig. den känns rätt torr och lite för mkt. jag tror bara jag har skrattat en enda gng, efter _halva_ boken. company ska vara en satirisk skildring av företag och företagskultur, vilket gör att den står och faller på sin förmåga att roa läsaren. utan underhållningsmomentet så känns den bara överdriven, som en tråkig karikatyr. jagt börjar fundera på om det handlar om ngn sorts kulturkrock - att jag inte känner igen mig i den företagskultur barry beskriver och därför inte kan uppskatta boken så som den förtjänar.

hur som helst ledde min besvikelse till att jag la ner den tillfälligt och började läsa babel-17 (samuel r. delany) istället, som verkar falla mig mer i smaken. science fiction med språk som huvudfokus, kan det bli bättre? (det skulle vara native tongue (suzette haden elgin) då, som är feministisk science fiction med fokus med språk, som skildrar en dystopi där kvinnor återigen är ägodelar. jag får egentligen inte börja läsa en bok till eftersom jag har alldeles för många på gång redan (nu är det "en ut, en in"-principen som gäller), så jag har bara tjuvläst lite i den. men den verkar mkt intressant.)

1 comment:

jenny said...

drag! jag som oxå har förväntningar på honom.